A Szerzetesi Iroda gondozásában olyan módszertani kézikönyv jelent meg, amely lelkinapok tervezéséhez ad számos ötletet és módszertani javaslatot.
A kiadvány ötlete a Szerzetesi Köznevelési Fórum 2023 őszi értekezletén fogalmazódott meg. Az iskolafenntartó szerzetesrendek sok tapasztalattal rendelkeznek, de ezek szintézisében egy olyan lehetőség adódott, amely támpont lehet kevesebb gyakorlattal bíró munkatársak számára is.
„Az iskola életében nagyon nagy jelentőséggel bír a rendszeres lelki élet kialakítása, a lelki napok rendszere. Ezen alkalmak segítségével és ezek által van mód az egységet megerősíteni a hit, az élet, a tudás és a növekedés között. (…) Az anyagban világos, harmonikus egységbe kerül a tudás, a hit, az ima, az egyéni- és közösségi ima, a szentségimádás, a megfelelő módszerek, az egyéni-, a közösségi-, a csoportmunka, a hit növekedésének ismerete és tisztelete. Hatékony szolgálata ez annak a hitnek, amely mindig ajándék, mindig más, mindig kegyelem, és mindig emberi példaadásból ébred” – fogalmaz a kötet előszavában Udvardy György veszprémi érsek, az MKPK elnökhelyettese.
„Ez az összeállítás rengeteg ötlettel áll elő, melyek integráns egészet képeznek az év többi iskolai gyakorlatával, programjával. Módszerében megadja a szabadságot: szabadságra hív és szabadságot ad. Lehet alkalmazni, lehet alakítani, lehet bővíteni úgy, ahogyan az evangélium hirdetése ezt – az aktuális növendék vagy csoport számára – megkívánja. Külön erővel jelenik meg a Szentírás önálló elhangzásának a szükségessége is. Fontos kiemelni, hogy mindezt az iskola-, illetve az osztályok éves hitnevelési tervének részeként tárja elénk.”
A Koncz András és Bodó Rita (Egyházi Fejlesztők) által szerkesztett kiadvány módszertani szempontból nagyon gazdag, sokszínű, az egész embert megmozgató eszköztárral dolgozik (csapatmunkában gondolkodik a diákok tapasztalatára, megtapasztalására épít; jelentőséget tulajdonít a reflexiónak; gyakorlati szempontok sorát kínálja; közösséget épít; jelentős hangsúlyt fektet a csendre, imádságra; minden érzékszervet és az egész testet bevonja a keresésbe; bár ez a javaslat egy folyamatot rajzol meg, mégis tovább/túlmutat önmagán; nagyfokú kreativitásra hív stb.).
Az egyes évfolyamok egységeinek belső dinamikája az életre fut ki: nem marad meg a pillanatnyi élmények szintjén, hanem az élet megváltoztatása, gazdagabbá tétele felé mutat – írja pasztorális véleményében Keszeli Sándor a szakmai anyag lektora.
A kézikönyvben számos egyszerű, de elsődleges evangelizációs eljárás is hangsúlyos helyet kap, ezek részét képezik a módszertani és pedagógiai szemléletnek (pl. meghallgatás, elfogadás, „beszéltetés” stb.).
„Ennek a munkának jelentős részét bizonyosan haszonnal tudják forgatni azon iskolák pedagógusai is, amelyeknek megvan a saját lelkigyakorlatos koncepciója. Az anyag áttekinthetősége, egyes egységeinek benső dinamikája, önállósága, és a gyakorlatokban rejlő többféle nevelési lehetőség miatt ugyanis e mű különálló elemei kiemelhetőek, más lelkigyakorlatos folyamatba is áttehetőek – fogalmaz Keszeli Sándor.