A mesterséges intelligencia és a katolikus hétköznapok
Mindig vannak divattémák a világban, amivel hozzáértők és a témából jövedelmet remélők foglalkoznak. Napjainkban a mesterséges intelligenciáról (MI) esik sok szó. A legtöbb katolikus hívő azt tudja róla, hogy XIV. Leó pápa nem kedveli. Ennek komoly okai vannak, és az a kevés információ is, ami eljut hozzánk abból, hogy miért ellenzi a Szentatya az MI használatát, rendkívül meggyőző. Ahhoz azonban, hogy valamiről véleményt alkossunk, először ismernünk kell.
Mit hívnak most mesterséges intelligenciának (MI-nek)?
Nagyjából azokat a számítógépes rendszereket, amelyek alkalmasak a következőkre:
- szövegelőállítás és szövegértelmezés,
- képfelismerés és képelőállítás (mozgóképeké is),
- hangfelismerés és hangelőállítás (zene is),
- munkafolyamatok automatizálása,
- orvosi diagnosztikai problémák megoldása,
- tudományos problémák megoldása,
- számítógép programok írása stb.
Mindebből látszik, hogy az MI jelenleg a szellemi munkakörben dolgozók tevékenységeit akarja „automatizálni”. Ha ez bekövetkezik, az a foglalkoztatásra nézve katasztrofális következményekkel jár. De hogyan néz majd ki a gyakorlatban, és mi az, amit ebből katolikusok erkölcsi megfontolások alapján használnak és nem használnak?
A kétfunkciós számítógép
Ma, amikor kinyitjuk a laptopunkat, akkor egy kezelőfelülethez érkezünk, ahol minden úgy történik, ahogy a kurzorunkkal azt „megparancsoljuk”. A jövőben, mikor bekapcsoljuk a számítógépünket, akkor az majd megkérdezi tőlünk, hogy robot üzemmódban vagy kézi üzemmódban akarjuk-e használni. Ha robot üzemmódot választunk, akkor kiadhatunk olyan utasításokat, amelyek olyan folyamatokat végeztek el, amilyenekhez mi ma még több eszköz egymás után való, külön-külön használatával jutunk el. Például vonatos zarándokaltot tervezünk Częstochowába. Ma ehhez külön kell vonatjegyet vennünk, szállást foglalnunk, az étkezésekről gondoskodnunk, biztosítást kötnünk, időjárási adatokat néznünk, időnként szövegeinket angolra vagy lengyelre lefordítanunk. Nos, a jövőben annyit kell mondanunk, ha ügynök módban kapcsoljuk be a gépünket, hogy „a plébániánk egyik közössége a Fekete Madonnához zarándokolna ősszel, szervezd meg”. És a robot mindent maga elintéz. Jó ez nekünk?
Kiszorulnak a szegények?
Ha végig gondoljuk, mi mindenre és hogyan használják jelenleg a plébániák közösségei az internetet, akkor be kell látnunk, hogy nehéz lenne az internet nélkül elképzelni a katolikus hétköznapokat. Napjainkban az eseményszervezésekhez használunk Google meetet, Google groups levelezőlistákat, email alkalmazásokat, és az internetes erőfeszítéseink eredményességének mérésére elemző eszközöket. Használunk még Facebook-oldalakon posztokhoz ütemező eszközt. YouTube-on szentmise közvetítést nézünk. Hallgatjuk a Katolikus Rádiót és Mária Rádiót online. Rengeteg informatív honlapot építettünk és használunk, és a Biblia és a zsolozsma is elérhető online. Mindez nagyon jó, de!
A mesterséges intelligencia nagyon sok mindent átalakít az interneten is. Például kiszorulnak a szegény bloggerek a saját piacukról, mert a klasszikus keresőmotori eljárást már a Google is MI-alapúra váltotta. Így az eddigi stratégia, hogy írok egy blogposzt sorozatot és azt remélem, hogy majd emberek rátalálnak, ha rákeresnek a témámra, s így evangelizálok, már nem nagyon működik. Persze az emberek leleményesek, ezért van megoldás arra is, hogy egy szegény blogger posztjait az MI-alapú keresőmotor is lássa, de az sok munkával jár.
Egy olyan ügynök használata azonban, amelyik a fenti feladatot elvégzi, azaz zarándoklatot szervez, nagyon drága. Kell hozzá ugyanis egy szolgáltatótól „gépidőt” venni. Ezt jelenleg ún. tokenekben mérik. Az MI-megoldások mögött hatalmas számítógépparkok állnak, amelyek pillanatok alatt rengeteg matematikai műveletet végeznek, amelynek legegyszerűbben leírható kimenete, hogy egy témával kapcsolatban az első szótag után megtalálják és megadják a következő legvalószínűbb szótagot. Volt, aki már azt is elérte, hogy ne a legvalószínűbb szótagot adja ki a gép, hanem a legvalószínűbb szót. Kell-e félni ettől?
Vita az elméleti szakemberek között
Hogy az ember ellen fordul-e a mesterséges intelligencia, arról két vélemény van. Az első szerint a jelenlegi megoldások nem értik azokat a szabályokat, amelyeket betartanak, így nincs saját tudatuk, tehát nem személyek, így nem veszélyesek az emberre.
A másik vélemény szerint az MI ügynökök önállóan fognak részcélokat kitűzni maguknak, s ilyenkor pusztító megoldásokra is juthatnak, olyanokra, amelyeket ember nem tud megállítani. (Akit a részletek is érdekelnek, azoknak javaslom, hogy az Are AI Agents Concious? posztomat nézzék meg.
Mi tegyen egy plébánia az új helyzetben?
Először is gondolja végig, írja le, hogy eddig milyen online eszközeire milyen módon van szüksége és az mennyibe kerül. Utána nézzen utána, hogy milyen olyan MI-alapú szolgáltatás van, ami mindezeket egymagában helyettesíti, és nézze meg, hogy az előfizetési díja nem olcsóbb-e. (Van ilyen, de nem akarok reklámot csinálni itt neki.)
Nagy városi plébániákon és nagy katolikus szervezeteknél azt is érdemes megnézni, hogy milyen olyan munkafolyamatok vannak, amit AI workflow-val gyorsítani vagy kényelmesebbé lehet tenni. De itt is törekedni kell az erkölcsös megoldásokra. És van még egy fontos szabad terünk az MI korszakában. Mivel az MI-nek állandóan sok új adat kell, így mindig lesznek beszélgetős fórumok az interneten. Ott kell lennünk ezeken a fórumokon, és olyan szeretettel kell kommunikálnunk, hogy az emberek kérdezzenek felőlünk (vö. Mt 5,16).
Amit katolikus nem használ majd az MI-ből
XVI. Leó intelmeit érdemes elolvasni. Az eddig leírtak alapján azonban már mi is sejtjük, hogy mi az, ami nem etikus egy katolikus számára az új technológiából.
Nem fogunk felmondani a hittankönyvek íróinak és illusztrátorainak. Nem fogunk homíliát íratni a mesterséges intelligenciával. Nem fogunk hittandolgozatokat MI-vel javíttatni. Nem fogunk szakdolgozatot íratni az MI-vel. És nem fogunk MI beszélgető robothoz járni lelki segélyért, hanem elsétálunk a hétköznapi szentmisére, és a szertartás után beszélgetünk egyet a többiekkel a templomkertben.
Rákóczi Piroska